A leglátványosabb és legnagyobb mértékű eredményeket a robogónknál a henger cseréjével, a hengerűrtartalom növelésével érhetjük el. Elég bőséges a kínálat, amiből választhatunk: többféle gyártó különböző minőségű, teljesítményű és áru termékéből mindenki talál saját céljainak megfelelőt.
A legtöbb gyártó már komplett szetteket ajánl, amiben mindent megtalálunk az átépítéshez, a legkisebb tömítést vagy seegert is beleértve. Egyes szettekben még karbon membrán lapokat is találunk. (pl Malossi, Athena )
Anyagukat nézve a hengerek lehetnek: öntöttvas vagy alumínium ötvözet.
Dugattyú lehet: egygyűrűs vagy kétgyűrűs
A henger belső fala lehet kopásálló réteggel (Nikasil vagy keménykróm) bevont vagy a nélküli.
A szetthez tartozhat hengerfej is és lehet olyan is, ahol megfelelő a gyári fej.
A többféle kivitel segít pénztárcánknak, vagy sebesség-igényünknek megfelelő megoldást választani.
A tuningolás egy folyamat, egy rendszer felépítésének a megbontása és újraépítése. Soha nem elegendő egyetlen alkatrész cseréje, mindig számolni kell a további igazításokkal, hangolással.
Ha kicseréljük a hengert, az általában igényel egy hozzáillő kipufogót is a tökéletes működéshez. Szükség lehet nagyobb karburátorra és a variátor áthangolására is.
Teljesítmény szerint nézve:
Az öntöttvas hengerek, két gyűrűs dugattyúval 7-11 lóerő körül tudnak teljesíteni, megfelelő kipufogóval és beállításokkal. Viszonylag magas teljesítménynövekedést kapunk, nem túl nagy befektetéssel. Nem elhanyagolható szempont a tartósság sem, illetve egy estleges megragadás után újra hónolhatóak és egy új, megfelelő méretű dugattyúval már működőképes is.
Pl.
DR Sport 70 (7-10 Le)
Polini Sport (8-10 Le)
Malossi Sport (9-11 Le)
Top Trophy (9-11 Le)
Az alu hengerek már általában egygyűrűs dugattyúval készülnek, 9-16 lóerő közti teljesítménnyel. Kétségtelenül nagyobb teljesítmény, magasabb áron. A teljesítmény az élettartam rovására is mehet, ha nincs kellő odafigyelés és karbantartás. A legkisebb szerelési és hangolási hiba végzetes lehet, ha megsérül a hengerpalástot védő kemény réteg, a javítása nagyon költséges.
Pl: Athena Alu (10-13 Le)
Malossi MHR Replica (9-13 Le)
Hebo Hi-Racing (11-15 Le)
Italkit BI-Metal (12-14 Le)
Polini Alu (10-11 Le)
A Replica és Racing szettek 11-20 LE-t is elérhetnek. Ezek általában a gyártó csúcsmodelljének replikái. Hobby és utcai célra elég drága, de mindenképpen lóerőbajnok megoldás.
Pl.
Top Due Plus (10-14 Le)
Hebo Manston 2 (12-20Le)
Malossi MHR (11-16 Le)
Stage 6 Racing (11-15 Le)
Di-Tech vagy Pure Jet (befecskendezős) motorokhoz is kapható már tuning szett, a Malossi gyárt a Piaggio és a Morini blokkokhoz is. Elektronikával együtt kapható 70 ccm-es készlet.
High-End Racing szettek. Abszolút csúcskategória, komoly átépítéseket, alakításokat, a szetthez való főtengelyt igényelnek. Egy ilyen szett ára elérheti a 90-150 ezer forintot is. (főtengely és kipufogó nélkül!)
Pl:
Polini Evolution 22 Le
Malossi MHR Team 22-23 Le
Metrakit Pro Race 20-21 Le
Az új henger szett felépítése és megvásárlása előtt, meg kell győződni arról, hogy a robogó alkalmas-e rá. Tehát a hajtókar és a főtengely, főtengely csapágyak jó állapotban vannak, elbírják a nagyobb terheléseket. Egy jó állapotú gyári főtengely elbír egy öntöttvas 70-es hengert, de az alu hengerekhez már javasolt erősített főtengely is.
Egy henger szett átépítése minden esetben nagy figyelmet, tisztaságot, precizitást, jó szerszámokat igénylő munka. Mindig mellékelnek pontos leírást, beépítési útmutatót, ezeknek az utasításait, javaslatait mindig tartsuk be! A legtöbb értékesítő készséggel áll rendelkezésre, ha kérdés merül fel. Előbb érdemes olvasni, kérdezősködni a műhelytitkokról, praktikákról. Apró szerelési hiba is tönkreteheti a motor belsejét, még akár a gondosan megvizsgált, jó állapotú főtengelyt is!
Kibontás után győződjünk meg róla, hogy minden csomagoló anyagot eltávolítottunk.
Minden alkatrészt alaposan tisztítsunk meg tiszta benzinnel, majd kompresszorral, nagy nyomású levegővel fújjuk le a benzin maradványokat.
Két gyűrűs dugattyúnál ügyeljünk a megfelelő sorrendben való beillesztésre.(alsó – felső gyűrű)
Más anyagból készülnek, más funkciójuk miatt, a felső mindig a krómos felületű.
Már összeszereléskor is kenőanyagot kell kenni a dugattyúra és a mozgó alkatrészekre, a megfelelő kenés biztosítására.
Vízhűtéses motort csak fagyálló folyadékkal érdemes feltölteni, mert a folyadéknak a vízpumpát is kennie kell. | |